tiistai 4. kesäkuuta 2013

Hostellibuumi muutti matkaopaskirjojen tekijän

Se on kuumin trendi matkailussa.

Se kattaa kaikki tyylilajit ja kaikki ikäryhmät.

Se on hostellibuumi. Sitä on jatkunut jo monta vuotta.

Suomalainen Matkaopas on uudistumassa, ja tämä perustuu vuonna 2011 aloitettuun uudistustyöhön. Tuona kesänä otettiin parikymmentä nimikettä editoijan tietokoneen näppäimistön täsmäiskujen alle. Kaupunkioppaat, maaoppaat, alueoppaat - kaikki joutuivat uusien ihanteiden käsittelyyn.

Mutta säästämme lukijan teknisiltä yksityiskohdilta.

Suurempi muutos tapahtui silti kentällä tai sananmukaisesti kohdekaupungeissa. Matkailun suuret trendit ovat muuttuneet, ja ne ovat muuttuneet radikaalisti. Ei pelkästään nettivaraukset, rahan nostaminen paikallisista pankkiautomaateista, matkapuhelimet sovellutuksineen tai halpalentoyhtiöiden nousu.

Suurin trendi on hostellin nousu. Se on jo kirjattu kirjoihin ja kansiin: New York avautui jokamiehelle siinä vaiheessa, kun Plaza-hotellin luksussviittien vaihtoehdoksi nousivat makuusalien sänkypaikat. Lue New York Suomalainen Matkaopas, ja pääset jyvälle.

Suomalainen Matkaopas on ohjeistanut kaikki kirjoittajat huomioimaan hostellibuumi, ja se tulee näkyä myös opaskirjoissa.

Ei silti, emme me keskity hostelleihin. Me keskitymme jatkossa edelleenkin kaikkiin vaihtoehtoihin: ensin luksushotellien eliitti, sitten siistit keskihintaiset, ja sitten vasta hostellivalikoimaan.

Mutta hostellit ovat kuitenkin paljon enemmän kuin mitä listauksista voi päätellä. Hostellibuumi on ratkaisevalla tavalla muuttanut koko kirjoittajan elämän. Paljastamme kohta miten.

Lähdemme kuitenkin ensin katsomaan mitä kaikkea hostellien maailmasta voi saada irti. Ensimmäinen pysähdyspaikka on Riika, Latvia.

* * *


Riikan paras hostelli on eittämättä Blue Cow Barracks, josta annamme kaikki yksityiskohdat aikanaan ilmestyvässä opaskirjassamme Latvia Suomalainen Matkaopas. Se kertoo selvällä suomen kielellä mistä tässä hostellissa on kyse. Listalla on runsaasti muitakin vaihtoehtoja, ja ne käydään samalla tavalla konkreettisesti läpi.

Erityistä Blue Cow -hostellissa on valkea kokolattiamatto, jota suojellaan vaatimuksella riisua kengät pois, kun hostelliin tullaan.

Sängyt ovat vankkoja, ja sängyn hintaan kuuluu aina oma pyyhe. Tässä huoneessa on vain neljä sänkyä, ja jokaisella sängyllä on oma metalliverkosta tehty lokerikko.


Hostelleissa on yleensä aina jonkinlainen keittiö. Kun siellä voi säilyttää omia ruokia, kokata ja keittää oman aikataulun mukaan teet, kahvit tai ateriat, on ensimmäinen askel astuttu kohti omatoimisuutta, itsenäisyyttä ja valinnanvaraa. Totta kai, ulos voi mennä milloin tahansa ja syödä ravintolassa, mutta kun vaihtoehtona on keittiö ja sen vapaa käyttöoikeus, sitä myös on helppo käyttää, milloin tahansa.

Huomaa oikealla seinällä paikallisinformaatio. Hostellien tunnusmerkkeihin kuuluvat hyvä informaatio, joka on usein luotu paikallisin voimin (riippumaton, ainutkertainen informaatio) ja sosiaalisuus => kaikkia suosituksia voi saada suorassa kontaktissa sekä henkilökunnan että muiden reissaajien taholta.


Blue Cow tarjoaa myös ison television, vaikka se onkin harvoin päällä. Kun vaihtoehtoina ovat television töllöttäminen ja rikas aktiivinen elämä joko suurkaupungin vanhassakaupungissa tai sitten muiden ihmisten parissa, harva jaksaa seurata passiivisena tylsää televisio-ohjelmaa.

* * *

Riikan Blue Cow kuuluu maailman hostellien eliittiin. Sen omistajissa on australialainen mies, joka on tuonut mukanaan Backpackers-filosofian ja ystävällisen palveluelinkeinon osaamisen.

Tietenkään ei ole pakko olla australialainen osatakseen tarjota matkailijoille täyden palvelun hostellin, eikä siitä olekaan kyse.

Hostelleja on kaikkialla, kaikenlaisia, kaikissa hinta- ja laatuluokissa.

* * *

Budapest oli ehkä se viimeinen vakuutus siitä, että maailma on muuttunut, ja hostellit ovat enenevässä määrin valtavirtaa.

Budapestissä koettiin muun maailman tavoin talousromahdus vuonna 2008. Kun paikalliset olivat ehtineet hankkia asuntoja omikseen keskustasta, talousromahdus romahdutti asuntojen hinnat, eikä jälleenmyynti ollut enää mahdollista. Niinpä yli sata keskustan asuntoa ehdittiin muuttaa hostelliksi.

Hostellit palvelevat niitä massoja, jotka tungeksivat Budapestiin niin kesällä festivaalien aikana kuin muinakin vuodenaikoina. Mutta Budapestista voit aina lukea uunituoreesta matkaoppaastamme Budapest Suomalainen Matkaopas.

Nyt listaamme 63 hostellia, yhdestä ainoasta kaupungista!

En usko maailmalla olevan yhtään opaskirjaa, jossa olisi selitetty, kuvailtu, opastettu ja kartalle merkittynä yhtä monta hostellia.

Suomenkielinen kilpailijamme, jonka nimeä emme tässä mainitse, listaa 4-5 hostellia Budapestissä (muutamaa en tunnista nimeltä).

Kumpi on oikeasti ajan hengessä kiinni? Vastaan itse: Suomalainen Matkaopas.

Kilpailijamme esittää, että hostellit kuuluisivat vain kapealle matkailijasegmentille, joka voidaan luokitella ja leimata jollakin nimittelyllä. Näin ei kuitenkaan ole.

Jos kilpailijamme olisi asustanut viikkoja Home Made Hostelissa, kuten Budapest-oppaan tekijä on asunut, hän olisi tavannut Eszterin, joka on yksi hostellin kolmesta managerista.

Eszter, jota epäsuorasti siteerataan ja kiitetään uunituoreessa oppaassamme, on tehnyt opinnäytetyön hostelleista, mikä osittain selittää Home Made Hostellin suosion (se on vielä julkaisemattomassa Top10-listassamme kakkosena).

Eszter sanoo, että hostellien käyttäjäkunnassa on enemmän  kuin yksi profiloitunut tyyppi, ja yksi näistä monista on vanhemman polven edustaja, tosin ikähaitari on niinkin laaja kuin 25-vuotiaasta eläkeikään.

Eszter on oikeassa. Matkaoppaan kirjoittaja on tavannut yli 60-vuotiaita miehiä hostelleissa, ja heidän kanssaan on syntynyt pitkiä, syvällisiä keskusteluja. Sillä hostellien ensimmäinen houkutin on sosiaalisuus.

Sosiaalisuus on tärkein syy, miksi Suomalainen Matkaopas on läsnä hostelleissa. Trendit, suosikit, preferenssit, kaikki paljastuvat hostellien sosiaalisten kontaktien kautta.

Jos sosiaalinen media on voittamassa vanhanaikaisen, jäykän ja tylsän valtamedian, silloin sosiaalinen matkailu on syrjäyttänyt kankean pakettimatkailun. Yksi yö hotellissa tekee matkailijasta mökkihöperön, kun hostellissa on aina seuraa, eikä mitä tahansa.

Hostellissa asuminen on matkaopaskirjojen tekijän ensimmäinen edellytys: tiedä mistä puhutaan, mitä halutaan, mikä on in, mikä on ajassa ja ilmassa. Jos haluat tietää, mitä hostelleista saa tietää tai mikä on suosittua, avaa Suomalainen Matkaopas, koska lähteenä ovat lukemattomat henkilökunnan edustajat ja kanssamatkailijat.

* * *

Kurkistetaan taas hostelleihin sisälle...


Hostellien kategorisoiminen, sijoittelu tiettyyn lokeroon tai ennakkoluulojen värittämä tuomio on ehdottomasti väärä suhtautumistapa.

Jokainen hostelli on aina yksilö, ja kun tutkimme 63 hostellia Budapestissä, silloin todellakin jokainen tutkittiin: käytiin sisällä, katsottiin makuusalit, yleiset tilat ja keittiö.

Kuvassa on muuten julkaisemattoman Top10-listan potentiaalinen voittaja, Loft Hostel, josta saat ohjeet ja karttamerkinnät ja yksityiskohdat uunituoreesta opaskirjastamme.

Hostellien ominaispiirteisiin kuuluvat yksilöllinen sisustus, kekseliäät ratkaisut, tunnelmallisuuden, palvelujen ja hyvinvoinnin lisääminen ja suuri viihtyvyys - hostellit voittavat asukkaansa puolelleen.



Hostellibuumi on totta myös Kroatiassa, missä aiemmin oli vain järkyttävän suurikokoisia ja ylihinnoiteltuja betonihotelleja ja vaihtoehtona kotimajoitusta (joka oli ja on edelleen hyvä mutta epäsosiaalinen vaihtoehto hostelleille).

Hostelleja on tullut nyt roppakaupalla Kroatiaan, kuten esimerkiksi Rijekan kaupunkiin (entinen Fiume). Valikoima lähentelee jo kymmentä, kun aiemmin niitä ei ollut yhtäkään keskustan alueella.

Hostellibuumi on totta.


On tavallaan hassua huomata, mikä merkitys IKEA:lla on ollut hostellien sisustuksessa. Voisimme luetella puolen tusinaa kaupunkia maailmalla, jotka ovat hankkineet hostellien kalustuksensa IKEA:sta.

Kuva on Kroatian Zadarista (Kroatia-oppaan päivitys on käynnissä vuoden 2013 aikana).

Yleensä majoitus on kerrossängyissä, makuusaleissa. Tämä standardi karkottaa toki osan matkailijoista, kun ei haluta jakaa makuuhuonetta kymmenen tuntemattoman kanssa.

Sesongin ulkopuolella hostellien makuusalit voivat kuitenkin olla lähes tyhjiä, ja korvatulpat ovat aina välttämättömiä. Mainitsemme kirjassamme Singapore Suomalainen Matkaopas yli 30 hostellia, ja ainakin yksi näistä jakaa korvatulppia asukkaille ilmaiseksi. Katso ja löydä, mikä!



Sosiaalisuus, ihmisten tapaaminen eri puolilta maailmaa ja mahdollisuus omatoimisuuteen, korostuvat hostellien keittiössä. Kuva on Kroatian Zadarista.

Hostellit opettavat myös vastuun kantamiseen - jokaisen on tiskattava omat astiat. Samalla avautuu mahdollisuuksia loputtomiin keskusteluihin, ja jos jotakin voi löytää hostellien keittiöissä tai ruokasaleissa, se on maailman tila monesta eri näkökulmasta: miten muualta tulevat ihmiset kokevat sen ajan, jonka keskellä me elämme. Maailma ehkä yhdentyy, mutta näkökulmat ovat silti erilaisia.

Puhumattakaan matkaopaskirjojen tekijän salaisesta tehtävästä: kuunnella ja oppia siitä, mikä matkakohteessa on juuri nyt trendikkäintä. Hotellihuoneessa ihminen kuolee tylsyyteen ja yksinäisyyteen - eikä kukaan ole lähellä selittämättä saman päivänä aikana löytynyttä kivaa ravintolaa, retkikohdetta, kauppaa tai muuta paikkaa.



Hostellien niputtaminen yhdeksi ryhmäksi on yhtä tyhmää kuin ihmisten niputtaminen lokeroihin.

Hostelleista voi löytää vähintään neljä täysin erityyppistä ryhmää: isot laitoshostellit (usein vanhoja HI-ketjun lippulaivoja), kodikkaat kaupunkiasuntoihin avatut pikkuhostellit, majatalotyyppiset hostellit erikoisissa rakennuksissa (laivoissa, lentokoneessa tms), sekä "party-hostellit".

Jokaiselle jotakin, ja party-hostellit estävät yli 40-vuotiailta pääsyn kokonaan.

Party-hostelli kuvassa on Budapestistä, missä on puolentusinaa pelkästään dokaamiseen ja bailaamiseen keskittyvää hostellia. Silloin eivät selitykset ole paikallaan. Joka tietää mitä haluaa, se saa mitä haluaa.

Matkaopaskirjan tehtävä on juuri osata eritellä, selittää, kuvailla, ohjata ja opastaa lukijaa, jotta jokainen voisi löytää haluamansa. Party here, party there, mutta hostellit ovat everywhere!

Ota opaskirja, ja saat kokonaiskuvan, jäsenneltynä, kartalle merkittynä, mutta aina todellisuudessa liikkuen.


Laitoshostelleista puheen ollen - Marco Polo on Budapestin suuria hostelleja, se kuuluu HI-ketjuun ja tarjoaa siten jäsenille alennuksen.

Mutta turha elää ennakkoluuloissa ja kuvitelmissa, peloissa ja torjunnassa. Sen lisäksi, että Marco Polo tarjoaa loistavan edullisella hinnalla kahden hengen huoneita omalla kylpyhuoneella, sen makuusalit ovat poikkeuksellisen miellyttäviä. Sängyt ovat aina kahden sängyn (kerrossängyt) looseissa, ja niiden välillä on väliseinät ja suojaverhot. Kaikki toki kuuluu (miinus korvatulppien antama apu), mutta näkösuoja on monelle tärkeä.

Siksi kirjoitamme matkaopaskirjoja: emme vain listaa hostelleja (hotelleja, ravintoloita, museoita jne). Kerromme tarkkaan kaikki yksityiskohdat. Lue, ja tiedät. Tiedä, ja valitset oikein. Valitse oikein, ja nautit matkasta eniten.


Hostelleja on kaikkialla. Hyvä matkaopaskirja ja sen tarkat kartat on luotu juuri siksi, että voisit yhdellä silmäyksellä sijoittaa valitsemasi hostellin kartalle: missä, miten sinne pääsee, miten kaukana ovat rautatieasema, suositut baarialueet, museot, liikenneasemat.

Kun valikoima on kattava (Budapestissä noin 100 hostellia, Singaporessa yli 60, Tukholmassa yli 30), tarvitaan opasta, jonka avulla voi hostellin valita.

Älä usko pisteisiin ja pelkkiin hintajärjestyksiin. On paljon muutakin, mitä hostelleista tulee tietää. Ja jos menet hostellivaraussivustojen ansaan - et saa kotisivulinkkejä, vaan sinut ajetaan tekemään varauksia, joihin vaaditaan luottokortteja tai ennakkomaksuja. Ota suoraan yhteyttä hostelliin - saat vaikuttaa huonevalintaan (oppaissamme saatetaan varoittaa meluisista huoneista) ja tehdä erityisiä pyyntöjä - jotka voivat ratkaisevalla tavalla vaikuttaa matkasi onnistumiseen.


Keittiö tukholmalaisesta hostellista.

Moni pitää Tukholmaa kalliina, ja ihan syystäkin.

On kuitenkin kokonaan oma kokemuksensa majoittua hostelliin naapurimaan pääkaupungissa ja peilata tuntemuksia Tukholmaan kansainvälisen matkailijapopulaation keskellä.

Uunituore Tukholma Suomalainen Matkaopas listaa noin 30 hostellia, ja joukossa on kaikenlaisia vaihtoehtoja, osa huippuhyviä, osa maan alla sijaitsevia ikkunattomia vaihtoehtoja.


Tukholma on tavallaan hostellimaailman hyvä lähtökohta. Jos ei ole koskaan uskaltautunut hostelliin, Tukholman af Chapman (kuvassa) tai etenkin sen naapurissa toimiva Skeppsholmens vandrarhem ovat laadukkaita, lähes hotellityyppisiä majoituspaikkoja, jotka kuitenkin tarjoavat majoitusta murto-osalla hotellien hintatasosta.

Lisäksi kansainvälinen seura ja hyvät mahdollisuudet omatoimiseen kokkailuun, pyykinpesuun, viihtymiseen ja vaikkapa television katsomiseen onnistuvat täällä, kuten kotona tai kesämökillä.

* * *

Hostellien määrä kasvaa nyt kaikkialla, niiden varustetasoon ja ystävällisyyteen satsataan kaikkialla.

Singapore, pahamaineisen kallis maa majoittua hotelleihin, on viime aikoina kokenut ennen näkemättömän hostellibuumin.

Kun aiemmin reppumatkailijat joutuivat tyytymään likaisiin, mahdollisesti itikoita kuhiseviin, puolilaittomiin lääviin ("crash pad"), on hostellitoiminta nyt valtavirtaa ja itse asiassa hyvä bisnes.

Jos singaporelainen yrittäjä avaa hotellin, yhteen huoneeseen saadaan korkeintaan 1-2 maksavaa asiakasta. Mutta jos sama huonetila varataan kymmenelle matkailijalle, sama tulo tulee vain 10% hinnasta. Ja kun hinta on 10% - siis 20 euroa eikä 200 euroa, se huone myös saadaan täyteen.

Hotellihuone pitää koko ajan siivota ja asiakkaalle pitää luoda jokaiseen huoneeseen yksilölliset palvelut. Hostellin omistaja siivoaa harvemmin, ja tarjoaa palvelut kollektiivisesti - kaikille yksi ja yhteinen. Kustannukset ovat pienemmät mutta tuotto on sama tai jopa enemmän.

Siksi singaporelaiset avaavat innokkaasti hostelleja, me listaamme niistä yli 30. Tätä ei ollut koskaan aiemmin Singaporessa, ja Suomalainen Matkaopas näyttää myös olevan kaikista kilpailijoista pisimmällä - listaamme enemmän hostelleja kuin yksikään toinen matkaopaskirja, millään kielellä.

* * *

Hostellien buumi kulkee samoilla askelmerkeillä kuin halpalentojen yleistyminen. Kun ihmiset ostavat vain lennon, he tarvitsevat kipeästi tietoa majoitusmahdollisuuksista, ja yhä enemmän näistä mahdollisuuksia tarjoavat hostellit. Kapasiteettia on koko ajan enemmän, ja kun lento on ollut halpa, on matkustajalla taipumus toivoa myös majoituksen olevan kohtuuhintainen. Hostellit ovat tässä vastaus, oli lento sitten Kroatiaan, Budapestiin tai vaikkapa New Yorkiin.

Miksi siis Suomalainen Matkaopas viihtyy hostelleissa eri puolilla maailmaa.

Yksi selitys on hintatasossa. Kun asutaan viikkokausia kohdekaupungissa, on äärimmäisen tärkeää varmistaa matala hintataso asumiseen. Hostellit vastaavat tähän tarpeeseen.

Suurin syy on kuitenkin muualla.

Hostellit ovat sosiaalisia paikkoja. Missään muualla ei voi tavata niin paljon paikallisia ihmisiä sekä matkailijoita, kuin hostelleissa. Kyse ei ole pelkästään siitä, että hostellissa ei tarvitse koskaan olla yksin tai tylsistyä kuoliaaksi (kuten hotelleissa on liian usein tapana!).

Hostelli kuhisee tietoa, vinkkejä, informaatiota. Hostellit ovat ajan hengessä kiinni, ne pursuavat matkakohteen tarjontaa.

Hostellin ilmapiiri on kuin kirjoittamaton matkaopas. Kun matkaoppaan kirjoittaja hengailee hostellien ilmapiirissä, on sisältö napattavissa sananmukaisesti ilmasta. Se on jo siellä.

Hostellibuumi sananmukaisesti muutti matkaopaskirjojen tekijän.

Ja nyt lopputulos on luettavissa Suomalaisesta Matkaoppaasta.

2 kommenttia:

  1. Hyvän blogin kai kuuluukin ärsyttää. Tässä oli melkein yhtä monta kohtaa johon halauaisin puuttua kuin sanoja, mutta tässä yksi: Hotellit ja "mökkihöperyys". Markus hei, oman kokemukseni mukaan tilanne on koko lailla toisinpäin - (vapaa-ajan matkoilla) hotelleissa käydään yöpymässä ja muu aika käytetään kohteeseen ja toisinaan jopa sen asukkaiden elämään tutustumiseen. Hostelleissa taas hengaillaan, roikutaan netissä, jutellaan muiden matkailijoiden kanssa missä tarjoillaan rapein pitsa ja halvin banaanipannkukakku ja koetaaan samanaikaisesti vahvaa ylemmyyden tuntoa siitä miten juuri me suuret seikkailijat repputravellerit koemme kaiken aidommin kuin ne hotellien Samsonite-turistit. Kun netti ei toimi ja sandwichejä ei ole tarjolla alkaa kiukuttelu. Been there, done that.
    Trendi tämä silti ilman muuta on. Toisaaalta on muitakin majoituksen trendejä, kuten kaiken maailman sohvapummaus ja privaattiasuntojen vuokraus, joka ei sekään aina tule edes paljon kalliimmaksi.

    VastaaPoista
  2. Suomalainen Matkaopas ei halua suositella mitään tiettyä matkailumuotoa tai tapaa majoittua.

    Hostellit ovat buumi, ja siihen on pakko tutustua, jos haluaa kertoa mitä Euroopan kaupungeissa nyt tapahtuu.

    VastaaPoista